Zupełnie nowa sytuacja jaka powstała podczas pandemii w branży przewozów towarowych drogą morską, zmusiła nas do zmiany dotychczasowego algorytmu kalkulacji cen towarów, który bierze pod uwagę m.in. koszty logistyki.
Nasz dotychczasowy algorytm porównywał koszt nabycia całego towaru w danym transporcie z kosztami jego transportu z Indii do Polski. Na podstawie tego stosunku obliczał odpowiedni wskaźnik procentowy jaki należy doliczyć do kosztu zakupu towaru w Indiach aby w wyniku dalszych kalkulacji obliczyć końcową cenę towaru. Algorytm nie brał jednak pod uwagę GABARYTÓW danej pozycji, tylko doliczał taki sam uśredniony procent kosztów logistycznych do każdej rzeczy bez względu na jej gabaryty, a więc nie uwzględniał REALNEGO kosztu transportu w ujęciu przestrzennym.
Taki system nie powstał w wyniku przeoczenia czy błędu, tylko dlatego, że w czasach, kiedy stosunek kosztu transportu do kosztów nabycia towarów był znikomy (przynajmniej w porównaniu z obecną sytuacją) problem ten był marginalny.
Obecnie, kiedy koszty logistyki wzrosły kilkukrotnie i wskaźnik ten zmienił się radykalnie, system kalkulacji cen w oparciu dotychczasowy algorytm zaczął być dotkliwy zarówno dla Państwa jak i dla nas. Można nawet użyć określenia, że stał się „niesprawiedliwy”, ponieważ zaniżał ceny dużych rzeczy, co w skrajnych sytuacjach prowadziło nawet do poniesienia przez nas strat, natomiast niepotrzebnie windował ceny małych, których realny koszt transportu nie był tak wysoki jaki wynikał z zastosowania uśrednionego odsetka kosztów logistycznych dla całego – mocno zróżnicowanego gabarytowo transportu.
Jeszcze inaczej to ujmując, po sprzedaniu całego transportu wynik ekonomiczny dla nas był neutralny, natomiast osoby, które kupowały małe rzeczy (drobiazgi, ramy, stoliki, krzesła, szafki nocne itp.) de facto dotowały te osoby, które kupowały duże komody, biblioteki czy szafy. Tak więc pojęcie „sprawiedliwości” dotyczy bardziej Państwa niż nas.
Nowy algorytm opiera się na aktualnym koszcie transportu 1m3 towarów, na podstawie którego system oblicza REALNY koszt przewiezienia konkretnej rzeczy biorąc pod uwagę jej indywidualne wymiary. W wyniku tego mechanizmu duże szafy czy komody powinny zdrożeć, średniej wielkości meble powinny pozostać na mniej więcej tym samym poziomie, natomiast wszystkie mniejsze towary powinny już potanieć – im mniejsza rzecz tym bardziej. Przykładowo dziś robiliśmy wycenę rzeźbionego panelu na zamówienie o wymiarach 55 x 134 i grubości 3 cm. Po zastosowaniu dotychczasowego algorytmu cena wyniosła 1358 zł a według nowego 944 zł.
Ceny wszystkich towarów w obu ofertach zostaną przeliczone wg nowego algorytmu i zmienione o godzinie 2 nad ranem 23 lutego 2022.